Takip Et

ŞEFTALİ VE ÜZÜMDE ÜRETİCİNİN DURUMU

Üreticinin her zaman ifade ettiğimiz gibi en önemli sorunu ürün pazarlamasıdır.

Ana neden ise üreticinin elinden itibaren sakat ve üretici aleyhine oluşmuş pazarlama sistemidir.

Özellikle içinde bulunduğumuz Ağustos ayı içerisinde meyve fiyatları bunun en önemli kanıtıdır.

Ege bölgesi meyve fiyatlarını ele aldığımızda ana meyve türleri üretici satış fiyatları komikten öte kara mizah durumundadır.

İzmir Selçuk’ta şeftali fiyatları vahim.40 bin dekr alanda şeftali yetiştirilen Selçuk’ta şeftali piyasası için Ziraat Odası Başkanı İbrahim Erdallı, “Üreticiler bu yıl zor durumda. Bu yıl şeftalinin kilosunu 4 liraya zor satıyorlar. Marketlerde 10 liranın altında şeftali yok. Pazarlarda 15 liraya da 10 liraya da şeftali var. Üreticiler meyve sularında aroma olarak kullanılan şeftaliyi 2 liradan satıyor. Bu durumda üretici kazanmıyor.

Manisa taze üzümde ise kan ağlıyor. Meyveler içerisinde bağcılık en fazla girdi maliyeti olan ürünlerin başında gelmektedir.

Cumhurbaşkanı Sayın 9 numara Sultani çekirdeksiz üzümünü TMO bu yıl 27 liradan alacak" dedi. Ancak tüccar şu anda 15 liradan kuru üzümü almamak için direnmektedir. Üretici TMO’nun alımını beklemektedir. Üreticinin önemli bir çoğunluğu sultaniyeyi kurutmaya başladı.

Bugünler itibari ile kuru üzüm fiyatları Alaşehir’de 20,Sarıgöl’de 17-19 TL rakamları görülse de tüccar bu fiyatı düşürme eğiliminde iken üreticinin beklentisi 24-25 TL’ye yükselmesidir.

Fakat bu durum dahi taze üzüm fiyatlarını artırmaya zarar sınırının üzerine çıkarmaya yetmedi.

Şu anda üretici ve tüccar arasında “düz kesim” olarak adlandırılan tüm üzümün alınmasını içeren hasat şeklinde üretici satış fiyatı 3,5 TL’dir.

Sofralık olarak seçilmiş sultaniye üzümün fiyatı ise 5-8 TL arasında değişmekte, üreticinin eline 6 TL/Kg ortalamadan satış bedeli geçmektedir.

Kuru üzüm dış piyasalarına göz attığımızda Şili ve ABD üzümünün tonu 1600-1800 Dolardan işlem görürken Türk üzümü ise ancak 110 dolara satılabilmektedir. Bu da ihracat fiyatının 20 TL ‘ye karşılık geldiğini göstermektedir.

Neden ihraç fiyatımız 30 Tl üzerine çıkmamaktadır sorusunun cevabı Türk ihracatçısına sorulmaıdır.

Bu alanda ihracatçı 3 basit konuyu atlamaktadır:

1-Üzüm ambalajı üzerinde “Çocuk işçi çalıştırılmamıştır” ibaresinin bulunmaması,

2-Ambalajın barkotsuz olması,

Türk üzümünde uluslararası coğrafi işaretin kazanılmamış olmasıdır.

Üzümün –sultaniye,superior ve rezaki başta olmak üzere-önemli bir bölümü şarap,alkol ve sirke yapımı için satın alınmaktadır.Satış fiyatı bugün için 1,80 TL’dir.

Kısacası şeftali üreticisi dalından üzüm üreticisi asmadan düştü düşecek.

Bize düşen “yetkililer göreve”, diye seslerini duyurmaya çalışmak.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.