Takip Et

EKİM AYI GIDA FİYAT ANALİZİ-1

Her ay muntazaman Türkiye’de oluşan fiyat hareketlerini analiz eden Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ekim ayında üretici ile market arasındaki fiyat farklılıklarını, girdi fiyatlarında yaşanan değişimleri ve tarımsal destekleme ödemelerini yaptığı görüntülü basın açıklamasında değerlendirdi.

Sayın Şemsi Bayraktar, öncelikle üretici-market fiyat oluşumlarını kıyasladı. “ Ekim ayında üretici ile market arasındaki fiyat farkının en fazla artan ürün % 33,4 ile kabak oldu. Kabaktaki fiyat artışını % 30,6 ile salatalık, % 29,3 ile kuru fasulye, yüzde %ile yeşil soğan, yüzde %ile kuru soğan, % 23 ile kuru üzüm takip etti.

Markette fiyatı en fazla azalan ürün ise % 10,2 ile sivri biber oldu. Sivri biberdeki fiyat düşüşünü % 6,9 ile domates, % 4 ile pirinç, % 3,3 ile ayçiçek yağı, %3,1 ile toz şeker izledi.”

Üretici Fiyatlarını da değerlendiren Bayraktar,

“Ekim ayında üreticide fiyatı en fazla düşen ürün % 15,4 ile kuru incir oldu. Kuru incirdeki fiyat düşüşünü%3,6 ile kuru fasulye, % 3,3 ile elma izledi,dedi.

TZOB’a göre üreticide en fazla fiyat artışı % 74 ile yeşil soğanda görüldü. Yeşil soğandaki fiyat artışını % 41,5 ile domates, % 35,4 ile ıspanak, %33 ile salatalık, % 32,8 ile kabak, %22,5 ile limon, % 20,6 ile maydanoz, % 18,3 ile yeşil fasulye takip etti.

Ekim ayında üreticide 29 ürünün 21’inde fiyat artışı olurken, 4 üründe ise fiyat düşüşü görüldü. 4 üründe de fiyat değişimi görülmedi.”

Bayraktar,fiyat değişimlerinin nedenlerini de şu şekilde açıkladı:

“Kuru incirde talepteki azalma fiyatların düşmesine neden oldu.

Kuru fasulye ve elma arzındaki artıştan dolayı fiyatlar geriledi.

Sivri biber, domates, salatalık, patlıcan, kabak, marul ve yeşil fasulyede arzdaki azalma ürünlerin fiyatlarını yükseltti.

TMO’nun çeltikte üretici fiyatlarını artırması pirinç fiyatlarına yansıdı.

Havuçta yüksek fiyat, ürünün yeni sezona ait olması ve maliyetlerinin artmasından kaynaklandı.

Nohut fiyatındaki yükselişte ise ihracat artışı etkili oldu.

Yeşil soğan ve limon arzındaki düşüşler fiyatlara artış olarak yansıdı.”

“Tüketicilerimizin ucuz gıdaya ulaşmasının yolu, üreticilerimizin maliyetlerinin düşürülmesinden ve üretici ile tüketici fiyatları arasındaki makasın daralmasından geçmektedir” 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.