Takip Et

2015 yılı Türk tarımının değerlendirmesi süt üretimi-3

Önceki yazılarımızda süt sektörünün başta Ulusal Süt Konseyi,mevsimlik problemler,ihracat sıkıntıları,üreticilerin kooperatif çatıları altında toplanamama,girdi maliyetleri,süt sanayicilerinin tröstleşmesi ve serbest piyasa şartları dışında ve benzeri pek çok sorundan dolayı zor durumda olduğunu ifade etmiştik.

Konu ile ilgili olarak Türk tarımının nitelik ve nicelik olarak en büyük örgütü olan TZOB (Türkiye Ziraat Odaları Birliği)’nin Genel Başkanı olan Sayın Şemsi Bayraktar’ın bu konudaki sözlerine kulak verelim:

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, çiğ süt fiyatlarının artmamasının üreticiyi mağdur ettiğini, üretiminin sürdürülebilirliği açısından tehlike yarattığını bildirerek, “Çiğ süt fiyatlarını 19 aya yakın bir süredir, satışlarda sorun olduğu gerekçesiyle artırmayan, hatta son 3 aydır düşüren sanayici, üretimini son gaz sürdürüyor. 2015 yılında süt alımını ve süt ve süt ürünleri üretimini yüzde 2 ile yüzde 37,4 arasında değişen oranlarda artırdı” dedi.

Bayraktar, yaptığı açıklamada, sanayicinin satış yapamıyorum bahanesini öne sürdüğünü ama çiğ süt alımlarını artırarak sürdürdüğünü, 2015 yılında 308 bin 502 ton daha fazla çiğ inek sütü aldığını belirtti. 2014 yılında 8 milyon 625 bin 743 ton olan sanayiye aktarılan inek sütü miktarının, 2015 yılında yüzde 3,6 artışla 8 milyon 934 bin 245 tona çıktığını hatırlatan Bayraktar, şunları kaydetti:

“2015 yılında sanayicilerimiz, aktarılan 308 bin 502 fazla sütle, bir önceki yıla göre, daha fazla 68 bin 70 ton içme sütü, 957 ton konsantre süt, 30 bin 564 ton inek peyniri, 21 bin 499 ton yoğurt, 27 bin 897 ton ayran, 5 bin 972 ton tereyağ, 3 bin 284 ton krema, 806 ton kaymak, 6 bin 347 ton yağsız süttozu üretimi gerçekleştirdi. 2015 yılında süt alımını ve süt ve süt ürünleri üretimini yüzde 2 ile yüzde 37,4 arasında değişen oranlarda artırdı.

‘Ürünlerimizi satamıyoruz, talep az, stoklar dolu’ diyen sanayicilerimiz, geçen yıla göre daha fazla süt ve süt ürünleri üretti. Talep olmadığını iddia ettikleri ürünleri üretmekten vazgeçmediler.”

MARKET FİYATLARI ARTIYOR

Çiğ süt üreticisi, Temmuz 2014’den beri fiyat artışı yapamazken, hatta 1 lira 15 kuruş olan tavsiye fiyatına rağmen, fiyatlar son 3 aydır 1 liraya gerilerken, 2014 Temmuz-2015 Aralık döneminde, market fiyatlarının yüzde 1,56 ile yüzde 23,08 arasında değişen oranlarda zam gördüğünü vurgulayan Bayraktar, şu bilgileri verdi:

“Bu dönemde markette perakende süt fiyatı yüzde 11,92, yoğurt fiyatı yüzde 1,74, peynir fiyatları yüzde 1,56 ile yüzde 23,08, tereyağ fiyatı yüzde 15,86, ayran fiyatı yüzde 18,59, dondurma fiyatı ise yüzde 15,26 oranında arttı. Buna karşılık Temmuz 2014’de 1 lira 15 kuruş olan çiğ süt fiyatı, bugün 1 liraya gerilemiş ve yüzde 13,04 oranında düşmüştür. Sanayiciler, satılamadığı, stokların dolu olduğu iddia edilen ürünlerin; hem üretimlerini hem de market fiyatlarını artıyorlar. Satılamayan bir ürünün hem üretimi hem market fiyatları artmaz. Bu hesapta bir yanlışlık var. Birileri süt üreticilerini kandırmasın.'' 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.