Takip Et

CEVİZ ÜRETİMİNE NİÇİN ÖNEM VERMELİYİZ

Dünkü yazımızda bazı hayvan ve bitki çeşitlerinin üreticiyi kandırmak için birer araç olarak kullanıldığını, pazarı ve satış değeri olamayan, gıdası insanımızın damak tadına uymayan, ihracat imkanı bulunmayan, yan ürünleri ile ilgili endüstrinin bulunmadığı bu ürünlerin değişik yollardan üreticinin parasını “söğüşlemek” amacı ile pazarlamasının yapıldığını belirtmiştir.

Fakat cevizi bu sınıfta değerlendirmemeliyiz.

Son birkaç yılda, özellikle tarımsal yayın yapan veya pazarlama amaçlı kurulan tv’lerde satış kalemleri arasında ceviz fidanının reklam unsuru olarak önemli bir yer tuttuğuna tanık olmaktayız. Bunun en önemli nedeni cevizde üretim artışı tüketime yetişemiyor…

YÜKLÜ DÖVİZ ÖDENİYOR

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, anavatanı Anadolu olan cevizdeki üretim artışının, tüketimi yakalayamadığını bildirerek, “2010 yılı başından 2016 yılı Nisan ayı sonuna kadar ithalat için 588,6 milyon dolar döviz ödendi. Döviz kazanmanın gittikçe zorlaştığı dünyada, üretimi ülke içinde yapılacak bir ürüne bu kadar döviz ödenmemesi gerekir” dedi.

Bayraktar'ın açıklamasında öne çıkan başlıklar şöyleydi:

-“Anavatanı Anadolu olan cevizde, 2010 yılından bu yana ithalat için 588,6 milyon dolar döviz ödendi”

-“Döviz kazanmanın gittikçe zorlaştığı dünyada, üretimi ülke içinde yapılacak bir ürüne bu kadar döviz ödenmemesi gerekir”

-“Cevizde hedefimiz öncelikle ‘kendine yeten ülke’, sonrasında ‘ihracatçı ülke’ konumuna gelmek olmalıdır. Bu yapılırsa, tıpkı fındıkta olduğu gibi yüksek döviz geliri elde eden bir ürüne sahip oluruz”

-“İçeriğinde bulunan omega 3 ve 6 yağ asitleri, kandaki trigliserid ve kolesterolü düşürmesi, tansiyona ve kalp hastalıklarına iyi gelmesi nedeniyle kardiyologların gözde meyvesi haline gelen ceviz, tüm beslenme uzmanların diyetlerinin temel ürünlerinden biri haline geldi.”

-“Türkiye’nin hemen her bölgesinde yetiştirilebilen cevizde üretim rahatlıkla iki-üç katına çıkarılabilir, ithalat bir yana yüz milyonlarca dolarlık ihracat yapılabilir.”

-“Üretimin artırılması için ‘kapama bahçe tesisi desteği’ verilmelidir”

Üreticilerimiz için ceviz üretimi orta vadede kazançlı bir sektördür. Girdi-fiyat dengesi satış fiyatından yanadır.

Ancak üreticimizin ceviz bahçesi oluşturmadan önce dikkat etmesi gereken konular da var:

* Öncelikle iklimin (don ve sıcaklık) bakımından cevize uygun olup olmadığı,

* Toprak yapısının ve bileşiğinin ceviz yetiştirilmesine uygun olup olmadığı,

* Su kaynaklarının, suyun özelliğinin, yeterliliğinin uygun olup olmadığı,

* Ceviz dikilecek arazinin ceviz yetiştiriciliğine uygun olup olmadığı,

* Hangi ceviz çeşidinden bahçe oluşturulması gerektiği,

* En yakın pazarların talep ettiği cevizin özelliklerinin ne olduğu,

* Pazar taleplerinin hangi amaca hizmet ettiği,

* Pazarın sürekliliği,

Teknik hizmet alınabilecek kurum ve kişilerin kimler olacağı,sorularının cevapları gerçekçi olarak verildikten sonra kapama ceviz bahçesi kurma işine girişilmelidir.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.