2019 yılı bütçesi ayın Cumhurbaşkanı’nın imzası ile TBMM’ye sunuldu.
BMM'YE sunulan 2019 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi'ne göre, genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerine 949 milyar 25 milyon 615 bin lira, özel bütçeli idarelere 73 milyar 771 milyon 848 bin lira, düzenleyici ve denetleyici kurumlara 6 milyar 536 milyon 982 bin lira ödenek tahsis edilecek.Toplam yatırım bütçesi toplam olarak 1 trilyon 294 milyar TL olarak gerçekleşmesi öngörülmektedir.
Bütçeden en yüksek payı 419,9 milyar lira ile Hazine ve Maliye Bakanlığı aldı. Bu bakanlığı, 113,8 milyar lira ile Milli Eğitim Bakanlığı, 103,1 milyar lira ile Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı izledi. Sağlık Bakanlığına 48,4 milyar lira, Milli Savunma Bakanlığına 46,5 milyar lira, Emniyet Genel Müdürlüğüne 33,7 milyar lira, Jandarma Genel Komutanlığına 19,6 milyar lira, Adalet Bakanlığına 18 milyar lira kaynak aktarıldı.
2018 yılında bütçeden tarıma ayrılan kaynağın toplamda 29.6 milyar lira ikenTarım ve Orman Bakanlığı'nın ödeneği ise 23 milyar 712 milyon 275 bin lira, Orman Genel Müdürlüğü'ne 3.3 milyar lira, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü'ne 9.2 olarak belirlendi.
Orman Genel Müdürlüğü ve DSİ bütçesine ayrılan rakamları istisna tutacak olursak salt Tarım Bakanlığı bütçesi 11 milyar 212 milyon TL olacaktır.
Yani tarıma ayrılan pay 2018 yılına göre % 19 azalmaktadır.Gerçekte ise Orman ve DSİ bütçelerini düşersek bu rakam % 62’ye karşılık gelmektedir.
Bu rakamın içerisinde tüm bakanlığın giderleri yer alacaktır. Tarımsal yatırımlar bütçe ayrıntılarında gizli olduğu için tarımsal yatırımlara ayrılan payı şu anda görememekteyiz.
Devletin 2018 yılında çiftçiye ödeyeceği tarımsal destekler toplamda 14.8 milyar liralık destek sağlandı. Bu desteğin 4 milyar lirası hayvancılık, 1.9 milyar lirası mazot desteği, 1.7 milyar lirası kırsal kalkınma ve 1.5 milyar lirası ise pamuk primi desteği olarak ödendi.
“Tarım sektörüne verilen destekleri, üretici geliri ve tüketici refahı ile üretimde etkinlik, verimlilik ve kalitenin artırılmasını sağlamaya yönelik olarak şekillendirmek ve sadeleştirmek, Hesap verilebilirliği ve mali saydamlığı güçlendirmek.”
Bu kapsamda bütçe ödenekleri de, Yeni Ekonomi Programı kapsamında hazırlanan Orta Vadeli Program ve Orta Vadeli Mali Planda yer alan makroekonomik göstergeler, politika ve öncelikler, tasarruf ve tedbir hedefleri, idarelerin geçmiş yıllar harcama eğilimleri, yürüttükleri önemli faaliyet, proje ve ihtiyaçları dikkate alınarak belirlendi.”
Bütçenin yukarıda verilmiş tarımla ilgili olarak “Mali Planda yer alan makroekonomik göstergeler, politika ve öncelikler, tasarruf ve tedbir hedefleri, idarelerin geçmiş yıllar harcama eğilimleri” ibareleri dikkate alındığında galiba tarım “yok” kabul edilecek.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.