Takip Et

KURU İNCİRDE PAZARLAMA SORUNLARI

Ülkemizde her tarım ürününde olduğu gibi kuru incirde de pazarlama sorunu ilk sırayı almaktadır.

İncir pazarlamasında son 20 yılda çok şeyler değişti.

“Kuru incirde alım ve pazarlama TARİŞ ve tüccarlar aracılığı ile yapılmaktadır. Ancak TARİŞ İncir Birliği’nin alım oranı-mevcut yönetim yeni atılımlarla Pazar payını büyütmüş olsa da- hala çok düşüktür. TARİŞ’in alım miktarının Türkiye üretimi içindeki payı 2017 yılında yüzde 2,9 seviyesinde olmuştur.2018 yılında bu rakam daha da artmıştır.Ümidimiz odur ki 2019 ve sonrasında TARİŞ piyasalarda daha etkin rol oynayacaktır.

Ülkemizde üretilen incirlerin yüzde 30’u genellikle taze olarak iç pazarda, yüzde 70’i ise kuru incir olarak iç ve dış pazarlarda tüketilmektedir.

Bu rakamlar da kuru incirin gerçek pazarının ve eder değerinin yurt dışında olduğuna işarettir.

Ürünün serbest piyasada fiyatının oluşabilmesi için çok fazla alıcı ve satıcının bir arada bulunması gereklidir. Bunun için ürün ihtisas borsaları oluşturulmalı ya da mevcut borsalara işlerlik kazandırılmalı, ticaret borsaları tescil kurumu olmaktan çıkarılmalıdır.

Her ne kadar İzmir Ticaret Borsası görevini yerine getirmekte Aydın’da Kuru İncir Borsası kurulmalıdır. Üreticilerin pazarlık güçlerini artırabilmeleri bakımından örgütlenmeleri gerekmektedir.

İç tüketim yetersizdir. Ülke insanımızın yeterli ve dengeli beslenmesi, piyasa dengelerinin sağlanması bakımından gerekli tanıtım faaliyetleri yapılarak gerek kuru, gerekse taze incir iç tüketim miktarı artırılmalıdır.

Okul inciri projesi yanında hastane ve silahlı kuvvetlerde incir ana tüketim sınıfına alınmalıdır.

Gıda sanayicilerimizin bu ürüne ilgi göstermesi sağlanarak, özellikle incir ezmesinin pasta ve bisküvi sanayinde değerlendirilerek tüketimini artırılmalıdır.

Alkol ve pekmez fabrikalarının modernizasyonu sağlanarak hurda incirlerin kullanım alanlarının artırılması ve tüketicilere ulaştırılması gerekmektedir.

THY ve özel havayolu şirketleri yolu ile incir tanıtımı geliştirilmelidir.

Daha önce teşebbüs edilen ancak bir türl hayata geçirilemeyen “İncir Tanıtım Grubu” oluşturulmalıdır.

AYSO örneğinde olduğu gibi “İncir Tır”ı ülke genelinde incir ve incir ürünlerini tanıtmak amacı ile ülke turuna çıkabilir.

İncir reklamında, bir şarkı ve filmin etkisi olumlu olarak ortaya çıkmıştır.Medya ve benzeri alanlar incir için kullanılmalıdır.

Çünkü pazarlamanını ilk şartı tanıtımdır. (*)

(*):TZOB İktisadi ve Zirai Rapor 2019 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.