Takip Et

ŞUBAT AYI MARKET FİYATLARI

Her ayın ilk haftasında enflasyon rakamları açıklanırken “zam şampiyonları” ilan edilir.

Gerçekte zam şampiyonu enerji,inşaat,sanayi,hizmet sektörleri olsa da hep öne tarım ürünleri çıkarılır.

“Zam şampiyonu kabak” “sivri biber şampiyon” gibi başlıklar televizyon ekranlarında ve gazetelerin ekonomi sayfalarında gözümüze batacak gibi sunulur.

Gerçekte ise ne kabak,ne domates,ne biber aile bütçesinde en az yer tutan ürünlerdir.

Aracı olan,evinde elektrik tüketen,kira ödeyen ve vergi ödeyen orta halli bir vatandaşın cebinde sebze ve meyveye ayıracağı miktar tüm gelirinin ancak % 0,5’i kadardır.

Gıdada enflasyonun nedeni imalatçı,naklyeci,pazarcı,işletmeci ve marketlerdir.

Şubat ayında market fiyatları ile ilgili olarak, Türkiye Ziraat Odaları Birliği her ay olduğu gibi market fiyat araştırmalarını yaptı.

(TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Şubat ayında markette 38 ürünün 18'inde, üreticide ise 34 ürünün 23'ünde fiyatlar geriledi veya değişmediğini bildirerek, "markette 20 üründe, üreticide 11 üründe fiyat artışı, markette 14 üründe, üreticide 12 üründe fiyat düşüşü oldu. Markette 4, üreticide ise 11 üründe fiyatlar değişmediğini” belirtti.

Bayraktar,Şubat ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkı en fazla yüzde 414,72 ile kuru soğanda, yüzde 411,64 ile elmada, yüzde 398,33 ile kuru kayısıda, yüzde 271,26 ile kuru incirde, yüzde 263,38 ile kuru üzümde görüldüğünü vurgulayan Bayraktar, "kuru soğan ve elma 5,1 kat, kuru kayısı 5 kat, kuru incir 3,7 kat, kuru üzüm 3,6 katına fazlaya tüketiciye ulaşmaktadır. Bugün üreticide 20 kuruş olan kuru soğan markette 1 lira 3 kuruşa, 67 kuruş olan elma 3 lira 43 kuruşa, 6 lira olan kuru kayısı markette 29 lira 90 kuruşa, 6 lira 50 kuruş olan kuru incir 24 lira 13 kuruşa, 3 lira 65 kuruş olan kuru üzüm 13 lira 26 kuruşa satılıyor" dedi.

Bunun yanında fiyatı düşen ürünlerde, “ karnabahardaki, fiyat düşüşünü yüzde 40,59 ile kabak, 18,84 ile pırasa, yüzde 16,01 ile patates, yüzde 14,88 ile kuru soğan, yüzde 11,97 ile domates, yüzde 9,91 ile lahana, yüzde 9,85 ile patlıcan, yüzde 9,82 ile yeşil soğan, yüzde 7,49 ile limon, yüzde 2,62 ile havuç, yüzde2,34 ile dana eti, yüzde 1,97 ile tavuk eti, yüzde 0,825 ile nohut izledi.

 

Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 59,59 oran ile mandalinada görüldü. Mandalinadaki fiyat artışını yüzde 31,32 ile salatalık, yüzde 20,36 ile sivri biber, yüzde 11,08 ile portakal, yüzde 11 ile elma, yüzde 9,70 ile fındık içi, yüzde 7,42 ile kuru incir, yüzde 5,99 ile yeşil mercimek, yüzde 4,69 ile kırmızı mercimek, yüzde 4,39 ile kuru fasulye, yüzde 4,13 ile yumurta, yüzde 4,03 ile marul, yüzde 4 ile pirinç, yüzde 3,83 ile zeytinyağı, yüzde 2,58 ile kuru üzüm, yüzde 2,04 ile ıspanak, yüzde 1,60 ile Antep fıstığı, yüzde 1,40 ile süt, yüzde 0,62 ile ayçiçeği yağı, yüzde 0,29 ile kuzu eti takip etti."

Fiyat hareketlerinin nedenleri ise,”

"Üreticilerde fiyatı artan ürünlere baktığımızda en fazla fiyat artışı mandalinada meydana geldi. Mandalinada arz depolardan sağlanmaktadır. Mandalina arzındaki daralma nedeniyle fiyatlarda artış görülmüştür.

Mersin ilimizde yaşanan sel felaketi yüzünden seraların ve seradaki ürünlerin zarar görmesinin arzda yarattığı daralmaya bağlı olarak salatalık, sivri biber, marul, patlıcanda fiyat artışları yaşanmıştır.

 

Don afeti portakalı olumsuz etkiledi; kaliteli ürün arzında yaşanan daralma fiyatları yükseltti.

Üreticide en fazla fiyat düşüş görülen ürün kabak olmuştur. Hasat edilen ürün miktarındaki artışa bağlı olarak fiyatlarda düşüş meydana gelmiştir.

 

Kuru soğan ve patateste artan hava sıcaklıkları ile birlikte ürünlerin depoda dayanımlarının azalmaya başlamasının yanı sıra yaşanan pazarlama sorunları fiyatlarda düşüşe yol açmıştır."

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.