Türk çiftçisi en fazla fedakarlığı yapmasına,devletten en az desteği almasına,diğer sektörlerin (komisyoncu,pazarcı,işletmeci,marketler zinciri,ihracatçı,gıda ticareti yapan esnaftan her zaman “dayak” yemesine rağmen en fazla maddi ve hissi sıkıntıya düşmekte ve hala inatla bu milletin aç kalmaması için uğraş vermektedir.
Ancak bu mücadelenin ve tahammülün de bir sınırı bulunmaktadır.Bu süreç de başlamış hızla ivme kazanmaktadır.Türk çiftçisi tarım yapması gerek evlatlarının büyük bir bölümünü başka sektörlere kaptırmıştır.Tarımda kalanların yaş ortalaması 60’a dayanmakta,eğitim ortalamaları ise orta okul birinci sınıf düzeyindedir.
Üretici deyim yerinde ise “kazıklanarak “para kazandırdığı, piyasalardan neler talep etmektedir?
• Türk çiftçisi ürününü değerine satmak, emeğinin karşılığını almak istemektedir.
Türk çiftçisi tüketicilerin fahiş ve sürekli değişen fiyatlarla şaşkına dönmemesi için üreticinin tarlada kalması ve bunun için de üreticinin durumunu anlamasını, bilmesini istemektedir.
Bu konuda TZOB Genel Başkanı Sayın Şemsi Bayraktar piyasa tespitlerini yaparken Türk çiftçisine şu sözlerle tercüman olmaktadır:
“Bundan daha tabii bir istek de olamaz.
Tüketicimiz de makul fiyatlarla ürün tüketebilmelidir.
Üstelik çiftçimiz üretirken planlama eksikliği de yaşamaktadır. Fiyata göre ekeceği ürüne karar vermekte, bu da üretimin bir yıl fazla bir yıl da eksik olmasına neden olmaktadır.
Üretim fazla olduğunda fiyat düşmekte, çiftçimiz zarar etmekte, az olduğunda da fiyat artsa da üretim azlığından dolayı çiftçimiz yine yeterli geliri elde edememektedir.
Bunun sıkıntısını sadece çiftçimiz değil, istikrarlı bir fiyat olmaması nedeniyle tüketicilerimiz de yaşamaktadır.”
Gene TZOB tespitlerine göre :
“ Türkiye Ziraat Odaları Birliği 2007 yılından bu yana gıda fiyatlarını yakından takip ederek, kamuoyuyla paylaşmaktadır.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği 2020 yılı fiyatlardaki değişimler yukarıdaki tespitleri doğrular niteliktedir.
“2020 yılında üretici fiyatlarına baktığımızda genel olarak görülen artışta en önemli etken artan üretim maliyetleri oldu.
2020 yılında, markette 42 ürünün 37’sinde fiyat artışı, 5’inde fiyat azalışı, üreticilerde ise 34 ürünün 28’inde fiyat artışı, 5’inde ise fiyat azalışı meydana geldi. Üreticide sadece patateste fiyat değişmedi.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.