TZOB’un tespitlerine göre sebze ve meyve pazarlarının düzenlenmesi hakkında alınabilecek tedbirler:
• Yeni Hal Kanunu tasarısında semt pazarlarının 10’unun üreticilere ayrılması öngörülmektedir. Ancak halihazırda yürürlükte olan mevzuata göre üreticiler sadece kendi semt pazarlarında, şayet belediye yer ayırmışsa ürünlerini satabilmektedirler. Ancak belediyeler semt pazarlarında üreticiler için bir bölüm ayırmamışsa üreticilerimiz pazar esnafı muamelesi görmekte ve cezaya maruz kalmaktadırlar. Yasa gereği belediyeler semt pazarlarından ayrı bir gün üretici pazarı kurmakla görevlendirilmiştir. Ancak bu şart sağlanana kadar Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nca yayımlanan genelge gereğince mevcut semt pazarının % 25’ini üretici pazarı olarak tahsis etmesi gerekmektedir. Üreticilerin, mevcut pazarlardan faydalanması uygulamasına devam edilmeli, üreticilerimiz zora sokulmamalıdır.
• Tüketiciler gıda taşıyan üreticilerimiz komisyon, belediye rüsumu gibi çeşitli ödemelerini yapmasına, müstahsil yol belgesi (çiftçi belgesi) ilgili evraklarını temin ederek ilgililere ulaştırmasına karşın, ürünlerin nakli sırasında kontrol noktalarındaki belediye ekipleri tarafından sanki kaçak mal taşıyormuş gibi sıkı yaptırımlara tabi tutulmakta ve cezai müeyyide uygulanmaktadır. Para cezaları yanında beklemeden dolayı ürünlerde kalite kayıpları olmakta hatta zaman zaman ürünün tamamına el konulmaktadır
. • Yaş meyve sebzeyi kayıt altına alınmak ve kaçakların önlenmek üzere yapılan denetimlerde üretici zora sokulmamalı, denetimler etkinleştirilmeye çalışılırken üreticilerimiz mağdur edilmemelidir.
• Yaş meyve sebzede üreticiden tüketiciye kadar uzanan pazarlama zincirinin kısaltılması için üretici birlikleri kanalıyla alıcı ve satıcı bir araya getirilmeli, “Sebze Ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi Ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Tasarısı” bir an önce üretici lehine yasalaşmalıdır.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.