Takip Et

ENFLASYON SEPETİ VE TARIM ÜRÜNLERİNİN ENFLASYONA ETKİSİ-2

Enflasyon adını verdiğimiz fiyat artış canavarı ile ilgili olarak basın yayın organlarında ,fiyat artışlarının suçlusu olarak tarım ürünlerini ve gıdayı göstermektedirler.

Kamuoyu, bu konudaki yanlış anlaşılmaları gidermek amacıyla, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, her ay açıklanan enflasyon rakamlarına göre ,kurum olarak yaptıkları araştırmaların sonuçlarını kamuoyunun bilgisine sunmak üzere basın toplantısı düzenlemektedirler.

Mart ayı enflasyonunu değerlendiren Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, market fiyatları ile ilgili olarak,

“Mart ayında market fiyatlarında, havuç, maydanoz, pirinç, kuru kayısı, kuru üzüm, mısırözü yağı ve toz şeker fiyatında değişim görülmezken, fiyat düşüşünün yüzde 33,46 ile en fazla yeşil soğanda meydana geldiğini bildirdi.'' Bayraktar, “Yeşil soğandaki fiyat düşüşünü, yüzde 30,06 ile salatalık, yüzde 23,45 ile kabak, yüzde 20,64 ile ıspanak, yüzde 9,72 ile yumurta, yüzde 8,37 ile marul, yüzde 7,22 ile patlıcan, yüzde 6,31 ile kuru soğan, yüzde 4,96 ile kuru fasulye, yüzde 4,65 ile pırasa, yüzde 1,73 ile lahana, yüzde 1,40 ile kırmızı mercimek izledi.

Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 36,75 oran ile portakalda görüldü. Portakaldaki fiyat artışını yüzde 28,15 ile karnabahar, yüzde 27,93 ile sivri biber, yüzde 16,27 ile domates, yüzde 14,38 ile elma, yüzde 5,22 ile patates, yüzde 3,04 ile yeşil mercimek, yüzde 2,85 ile fındık içi, yüzde 2,18 ile zeytinyağı, yüzde 1,69 ile ayçiçeği, yüzde 1,45 ile limon, yüzde 1,06 ile süt, yüzde 0,85 ile kuzu eti, yüzde 0,82 ile tavuk eti, yüzde 0,70 ile kuru incir, yüzde 0,48 ile dana eti, yüzde 0,22 ile Antep fıstığı, yüzde 0,19 ile nohut takip etti.” dedi.

 

SALATALIĞIN VE YEŞİL SOĞANIN FİYATI DÜŞERKEN PORTAKALIN FİYATI YÜKŞELİŞTE

Yine Sayın Bayraktar,Üretici fiyatlarındaki değişimi ile ilgili olarak da,

“Mart ayında üretici fiyatlarında, havuç, maydanoz, elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru kayısı, kuru incir, yumurta, süt ve zeytinyağında değişim olmazken, salatalığın yüzde 50,68 azalmayla fiyatı en fazla düşen ürün olduğunu belirten Bayraktar, şu bilgileri verdi:

“Salatalıktaki fiyat düşüşünü yüzde 36,85 ile yeşil soğan, yüzde 25,71 ile ıspanak, yüzde 21,72 ile lahana, yüzde 21,28 ile kabak, yüzde 20,39 ile patlıcan, yüzde 18,46 ile pırasa, yüzde 16,80 ile karnabahar, yüzde 14,14 ile marul, yüzde 12,50 ile kuru soğan, yüzde 3,39 ile Antep fıstığı izledi.

Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 50,60 oran ile portakalda görüldü. Portakaldaki fiyat artışını yüzde 41,01 ile domates, yüzde 15,15 ile sivri biber, yüzde 14,07 ile patates, yüzde 8,98 ile kuzu eti, yüzde 5,85 ile dana eti, yüzde 5,33 ile limon, yüzde 3,29 ile kuru üzüm, yüzde 2,05 ile fındık takip etti.”şeklinde araştırma sonuçlarını açıkladı.

Açıklanan ürünlerin üretici fiyatları ile tüketici fiyatları arasında aşırı bir farkın oluşması bize;

* Üretici değil aracının kazandığını,

* Pazarlama kanallarının sağlıklı olmadığını,

*Enflasyonu aracıların azdırdığını göstermektedir. 

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.