Almanya ile aramızda doğan krizin, büyümesi ve diğer ilişkilere sirayet etmesi halinde Türk tarımına olumsuz etkileri mutlaka çok yüksek olacaktır.Türk Exim’in bu alandaki mevcut durum, fırsat ve öngörülerini ortaya koyalım:
Almanya 2011 yılında gerçekleştirdiği 433 milyon dolarlık ithalatla dünya ithalatında birinci sırada yer almaktadır. Türkiye’nin Almanya’ya kabuksuz fındık ihracatı ise 2011 yılında 287 milyon dolar olmuştur. Almanya’nın 2011 yılı ithalat verilerine göre Türkiye Almanya’nın kabuksuz fındık ithalatında %66’lık payla birinci sıradadır.
297 MİLYON DOLARLIK FINDIK SATTIK
Almanya, 2011 yılda 485 milyon dolar değerinde işlenmiş kabuklu meyveler (GTİP: 2008.19)
ithalatıyla, söz konusu ürünün dünya ithalatında ilk sıradadır. 485 milyon dolarlık ithalatın 325
milyon dolarlık kısmını işlenmiş fındık (GTİP:2008.19.19) oluşturmaktadır. Almanya aynı
zamanda dünya işlenmiş sert kabuklu meyveler ihracatında dördüncü sıradadır. Ancak hem bu
ürün grubunda hem de bu grubun altında yer alan işlenmiş fındıklarda net ithalatçıdır. Ülkenin
2011 yılı işlenmiş fındık ihracatı 29 milyon dolar, net işlenmiş fındık ithalatı ise (Net İthalat =
İthalat– İhracat) yaklaşık olarak 236 milyon dolardır. Türkiye’nin Almanya’ya işlenmiş fındık
ihracatı ise 2011 yılında yaklaşık 297 milyon dolar olarak gerçekleşmiştir.
Alman tüketiciler fiyat konusunda oldukça duyarlıdır. Almanya’da hane başına gıdaya harcanan
miktar Avrupa Birliği ülkeleri arasında sonuncu sıradadır. Fiyata ilişkin duyarlılığa rağmen küçük,
butik dükkanlarda satılan yüksek kalite, özellikli ürünler için özel bir pazar bulunmaktadır.
Almanya, Avrupa Birliği ülkeleri içinde organik ürünlere ilişkin en büyük pazar olarak öne
çıkmaktadır.
Tüketicilerin gıdaların sağlıklarına etkileri konusunda duyarlılıkları gün geçtikçe artmaktadır.
Genel olarak meyve ve sebzeler sağlıklı beslenme için iyi seçenekler olarak
değerlendirilmektedir. Hükümet tarafından “5-amTag” adı verilen kampanya ile günde 5 meyve
veya sebze tüketimi desteklenmektedir.
GÖÇMENLERİN GIDA TÜKETİMİ
Almanya’da Türkiye ve diğer Akdeniz ülkelerinden fazla sayıda göçmen yaşamakta olup, söz
konusu etnik grupların beslenme alışkanlıklarında sert kabuklu meyveler ve kuru meyveler
geleneksel Alman diyetinden fazla yer almaktadır.
Gelişmekte olan ülkelerin ihracatçıları için en önemli dağıtım kanalları ithalatçı ve acentelerdir.
Gıda işleme endüstrisi, gıda hazırlamada kullanılan bileşenleri doğrudan yabancı
tedarikçilerden veya ithalatçılardan ithal ederler.
Çikolata ve şekerleme endüstrisi sert kabuklu meyvelerin başlıca alıcılarındandır. İthalatlarını
doğrudan kendileri gerçekleştirir veya özel ithalatçıları kullanırlar. Fındık özellikle çikolata
yapımında kullanılmakta olup, son zamanlarda evde hamur işi hazırlanmasında ve atıştırmalık
olarak da tüketilmeye başlanmıştır.
Gelişmekte olan ülkelerden özellikle Hamburg Ürün Borsası yolu ile ithal edilen kuru meyve ve
sert kabuklu meyvelerin çoğunluğu endüstriyel kullanım için olup, Alman gıda firmaları
tarafından işlenerek veya paketlenerek kullanıma sunulmaktadır. Alman ithalatçı firmalar
tarafından büyük miktarlarda ithal edilen sert kabuklu meyveler, gıda işleyen firmalara veya
perakende zincirlerine dağıtılırlar. Perakende zincirleri ve gıda işleyen firmalar nadiren ithalatı
kendileri gerçekleştirirler. Bu pazara ürünlerini ihraç etmeyi planlayan ihracatçıların doğrudan
ithalatçılarla çalışmaları, pazara ilişkin ithalat sertifikaları, etiketleme, paketleme gibi konularda
deneyimli olmaları sebebiyle tavsiye edilmektedir.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.