Takip Et
  • 1 Aralık 2017, Cuma

Bazen çıldırmak da yetmiyor!

Cumhuriyetin ilk yıllarında Bozkır’dan (Konya) çoban olarak Aydın’a gelen Mustafa Çıldır, yıllarca hayvanlarını otlattığı Tepecik civarında bulunan arazileri biriktirdiği paralarla satın aldı. Aydın’da çok iyi paralar kazanan Çıldır’a bazı kişiler musallat oldu. Çıldır hem o kişilerin baskısından kurtulmak hem de zengin olduğu Aydın’a bir eser bırakmak amacıyla 1956 yılında 500 dönüm arazisini kendi ismi verilerek havaalanı yapılması şartıyla Aydın Valiliğine ardından protokol ile 10 Ocak 1957 yılında Devlet Hava Meydanları İşletmesine bağışladı.

 

Vatandaş olarak havaalanı yapılmak üzere arsa bağışlanması Türkiye’de ilk ve tektir. Arsa bağışının üzerinden kısa bir süre sonra gerekli çalışmalar yapılarak uçuşlara açıldı. Hatta Mustafa Çıldır’da 1959 yılında hacca aktarmalı olarak buradan gitti. Ancak bir süre sonra havaalanı çeşitli gerekçelerle uçuşa kapatıldı.

Aydınspor süper ligde oynarken İstanbullu gazeteciler bu havaalanını kullandılar. Aydın Milletvekilleri Mustafa Savaş ile Abdurrahman Öz: “Aydınlıların 60 yıldır süren havaalanı hayalini biliyoruz. Çıldırın havayolu ulaşımına açılması ilimiz ekonomisine de çok katkısı olacağını düşünüyoruz. Yapılan fizibilite çalışmalarında çok az bir maliyetle Çıldır’ın hizmete açılabileceği tespit edildi. Çıldır havaalanı bizim ve Aydın’ın önceliğidir” dediler. Bu sözlere tüm gayretlere karşın Devlet Hava Meydanlarından gelen yanıt aynen şöyleydi: “Yolcu taşıyan uçaklarla sefer düzenlemesi sadece havalimanı fiziki şartlarının uygun hale getirilmesi ile sağlanmaktadır. Bu konu içinde bulunduğu ilin sosyo-ekonomik yapısına bağlı olarak ortaya çıkacak yolcu potansiyeli çerçevesinde, havayolu kuruluşlarının filolarında bulunan uçak tipleri ve bu şirketlerin kendi ticari tercihlerine bağlı olarak şekillenmekte olup, bu güne kadar Aydın Çıldır havalimanına yolcu taşınması ile ilgili olarak havayolu kuruluşlarınca idaremizden herhangi bir talepte bulunmamıştır.

Aydın Ticaret Odası’nın sempatik, çalışkan ve atak aynı zamanda genç, dinamik başkanı Hakan Ülken çok titiz bir çalışmayla “Çıldırmaya az kaldı” sloganıyla havalimanı projesini Aydın’a tanıttı ve çeşitli bakanların kapısını aşındırdı, Başbakan ve Cumhurbaşkanıyla görüştü. Gazetemiz Denge bu konuya destek verdi.

İçimden bir ses bu topa girme Aydın’a hiçbir şey yapılmaz dediği için bu konuda yazmadım. Zira bugüne kadar bir başbakan iki başbakan yardımcısı düzinelerce bakan çıkaran Aydın’a bugüne kadar dişe dokunur bir şey yapılmamıştı. 1960’larda Aydın’ın gerisinde olan iller şimdi Aydın’ı fersah fersah geçmişlerdi. Ama Aydın’ın nüfusunun onda biri kadar olan Bayburt ve Gümüşhane’ye havalimanı yapılacağını; Giresun ve Rize’de denizin doldurularak havalimanı yapılıyor olmasını görünce çıldırmamak elde değil.

Türkiye’nin en büyük dördüncü havalimanı; Zafer Havalimanı… Havalimanı değil sinek avlıyor. Zarar üstüne zarar yazıyor. “Devletin cebinden tek kuruş çıkmayacak” denilerek Yap-İşlet- Devret modeliyle özel sektöre yaptırıldı. Günde bir adet uçuş yapılıyor, onu da THY mecburen yapıyor. Bilet fiyatı 64 TL olduğu halde uçağın yarısı dolu, yarısı boş kalıyor.

 

Garanti edilen iç hatlar yolcu sayısında sadece yüzde 5 doluluk oranı söz konusu... Birde dış hatlar yolcu garantisi verilmiş! Avrupa’dan uçak inecekmiş!

Yapan şirket için fark eden bir şey yok!

Taahhüt edilen yolcu sayısının tamamı gelmiş gibi parasını tahsil ediyor. Üstelik bu tahsilat 2044 yılına kadar sürecek… Bayburtlu Maliye Bakanı Naci Ağbal müjdeyi hemşerilerine verdi. Bayburt ve Gümüşhane’ye havalimanı yapılıyor!

Başbakanlık bu havaalanı için önce 285 milyon hemen akabinde 300 milyon olmak üzere 585 milyon yani trilyon ödenek çıkarıldı. Bayburt ile Gümüşhane’nin toplam nüfusu 260 bin kişi… Almanya’da çalışan Bayburt ve Gümüşhanelilerin nüfusu bu iki ilden fazladır. Turist çekme şansında yok! AVM’ye girsen bir saatte çıkamazsın bu iki ili yarım saatte gezersin. İki saat ötelerinde Erzurum ve Trabzon havalimanları var. Haftanın iki günü çalışan Kastamonu havaalanı ve hiç çalışmayan Tokat havaalanını saymıyorum bile… Türkiye’de yapılan 55 havaalanından 45’i zarar ediyor. Sonra bindir vergiyi…

 

Aydın Ticaret Odası Başkanı yaptığı çalışmaları tüm bakanlara gönderdi. Havalimanına kaç kişinin geleceğini, gideceğini kalem kalem belirttiler. Aydın havalimanın arsa, bina sorunu yok… Hatta pisti bile yapılmış, sadece uzatılması gerekiyor. Ne diyorlar: Devlet Hava Meydanlarının yanıtı yukarıda bir kez daha okuyun basın kahkahayı… Bazen çıldırmakta yetmiyor…

 

Hepinize iyi hafta sonları sevgili Denge okurları

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.