Takip Et

Raylı Sistem

Raylı sistemler, şehirlerarası ulaşımın yanı sıra Ankara, İstanbul ve İzmir gibi büyükşehirler başta olmak üzere şehir içi ulaşımda yaygın olarak kullanılıyor. Şehirlerarası ulaşımda hızlı trenlerin de yaygınlaşmasıyla demiryolu kullanımı giderek arttı. Ankara-İstanbul arası mesafeyi dört saat gibi bir sürede kat etmesi nedeniyle karayolu ve havayoluna oranla daha fazla tercih ediliyor. Bölgesel trenler de yine trafik problemi olmaması nedeniyle aynı şehirde farklı ilçelerde ya da demiryolu bağlantılı yakın illerde yaşayan ve hat güzergahında başka bir bölgede okul ve iş yeri bulunan vatandaşlar tarafından tercih ediliyor. Örneğin, Aydın’da Efeler-İncirliova güzergahın mesai başlangıç ve bitiş saatlerindeki yoğunlukta ve hava koşullarının kötü olduğu günlerde yarım saati bulmasına rağmen trenle ulaşımın bu koşullardan etkilenmemesi ve 10 dakikada ulaşım kolaylığı bu tercih haklı çıkarıyor. Şehir içinde raylı sistem kullanımına gelindiğinde ise İstanbul’da Pendik’ten Arnavutköy’e kadar şehrin kuzeyi hariç neredeyse tümünü kapsayan metro hatları ve bunlara bağlanan Marmaray ile çeşitli füniküler ve tramvaylar bulunuyor. Bu hatlar, havaalanları, otogarlar, alışveriş merkezleri, hastaneler gibi kamusal alanlara ulaşım kolaylığı sunuyor. Ankara’da da yine aynı şekilde Kayaş’tan Sincan’a uzanan TCDD kontrolünde bir banliyö ile Çankaya, Sincan, Etimesgut, Altındağ ve Keçiören ilçelerini birbirine bağlayan metrolar bulunuyor. İzmir’deki İZBAN sistemi de kıyı ilçelerden Bergama, Bornova ve Selçuk’a kadar ulaşımı kolaylaştırıyor. Aydın’da bu tarz sistemlerin kullanılmıyor olması tüm trafik yükünün karayolunda yoğunlaşmasına sebep oluyor. Aydın, Denizli ve Muğla illerinde bu sistemin uygulanamamasında dağlık bölgelerin elverişli olmamasının yanı sıra çalışmaların proje aşamasından öteye geçmeden rafa kalkması da etkili oluyor. Bakanlık, TCDD ve yerel yönetimler iş birliğiyle gerçekleştirilebilecek bu sistem on yıl önce ‘devrim niteliğinde proje’ olarak duyurulsa da geçen sürede somut bir adım atılmadı. Sistemin Efeler’de Umurlu-Kardeşköy güzergahında uygulanmasının hem İzmir hem de Denizli yönündeki trafik sorunun çözülmesine büyük ölçüde katkı sunacağı tahmin ediliyor.

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.