Yeni yüzyılın girişimciliği olarak lansmanı yapılan İnternet girişimciliği, sanal ortamda yapılan projeler ve e-ticaret girişimleri için kullanılan moda bir kavram. 20. yüzyılda iş kurmanın çok riskli ve masraflı olmasına karşın yaşadığımız dönemde İnternet bu denklemi tamamen değiştirmiş görünüyor. Artık küçük sermayeler ile etkili pazarlama yapmak mümkün hale geldi diyebiliriz. Türkiye’de de İnternet’e duyulan güvensizliğin son yıllarda kırılmaya başlanmasıyla birlikte İnternet girişimciliği önemli ölçüde bir ivme kazandı. İnternet kullanımının hızla artması ile yirmibirinci yüzyılın yeni girişimcilik modeli İnternet girişimciliği oldu.
Bill Gates, Larry Ellison, Tom Chambers gibi isimler İnternet’in yaradılışına öncülük eden birinci kuşak İnternet girişimcileri olmuştu. Geliştirdikleri ürün ve hizmetlerle insanlığı sanayi çağından alıp bilgi çağına taşımış ve İnternet ağının kurulmasında başrolü oynamışlardır.
Günümüzdeyse İnternet’in sunduğu fırsatlar kendi işini kurmak isteyen birçok girişimciyi cezbetmeye devam ediyor. Geleneksel ticarete göre sağladığı avantajlardan dolayı e-ticaret her geçen gün katlanarak büyüyor. Türkiye’de e-ticaret hacmi 50 milyar tl. ye koşuyor. Sadece e-perakende hacminin 2019 da ikiye katlanacağını öne sürenler var. E-ticarette:
• Girişimcilerin kurdukları işletmelerin genel maliyetleri daha düşük,
• Müşteri istediği bir yerden günün her saatinde alışverişini gerçekleştirebiliyor,
• İşletme günün her saati personel çalıştırmadan mağazasını açık tutarak, devamlı satış yapabiliyor,
• E-ticarette, sipariş alma, alındı makbuzu vb. işlemlerle zaman kaybı yaşanmıyor,
• İşletme, e-ticaret ile hangi malların hangi müşteri kitlesi tarafından tüketildiğini, müşterinin ilgi alanları gibi bilgilere çok daha kolay ulaşmakta. Bu bilgiler ışığında da reklam stratejisini belirleyebiliyor,
• Ödemelerin İnternet ortamında yapılması, işletmelerin lojistik alt yapı masraflarından kurtulmasına neden oluyor. Bunlar gibi birçok avantaj girişimcileri kendine çekiyor...
Peki bir İnternet girişimcisi hangi özelliklere sahip olmalıdır?
Herşeyden önce İnternet girişimcisi işletmeciliğin temel bilgilerine sahip olmalı ve zamanını, gücünü ve de parasını girişimine harcamak için yeterince hevesli olmalıdır. İnternet girişimcisi daha fazla boş vakti olan ve oturduğu yerden para kazanan birisi asla değildir hatta tam tersine gününün tamamını işiyle ilgilenerek geçirir diyebiliriz. Ayrıca bir İnternet girişimcisinin duygusal ve sosyal zekasını etkin biçimde kullanabilmesi girişiminin başarıya ulaşmasında kilit rol oynuyor. İnternet etkileşimde olan insanlar topluluğudur dolayısıyla sosyal bir ortam söz konusudur. İnternet girişimcisi yeni talepler yaratacak şekilde yeni fikirlere önem vermelidir. Böylelikle kullanıcıları çekebilmeli ve çektiği ilgiyi sürekli kılmalıdır. Zaman içerisinde sunduğu hizmetin kalitesiyle müşteri sadakati yaratmalı, müşterilerinden vur kaç taktiği ile para kazanmayı değil, onlardan bir ömür boyu para kazanacağını düşünerek hareket etmelidir. Ekip kurma konusunda istekli ve becerikli ayrıca ekibe liderlik edecek özelliklerini geliştirmelidir. Stratejik planlar yapabilmeli, müşteri tercihleri hakkında bilgi edinmeli, yazılım konusunda kendini geliştirmeli, gelişen teknolojiyi yakından takip etmeli ve buna uygun hamleler yapabilmelidir. En önemlisi ise web sitesine ziyaretçi çekebilmek, dolayısıyla satış yapabilmek için dijital pazarlamanın inceliklerini kavramış, metin ve görsellerin etkisini iyi kullanabilen ve gerekli analizleri yapabilecek kadar analitik düşünme yeteneğine sahip olması beklenir. Geldiğimiz aşamada İnternet girişimcilerine önerim: “denemekten vazgeçmeyin”...
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.