Online alışveriş yapan tüketiciyi sınıflandırmak için bugüne dek pek çok araştırma yapılmıştır. Yapılan bu araştırmalar ışığında tüketicileri çeşitli şekillerde sınıflandırmak mümkün olmuştur. Mesela, İnternet’te yeni olanlar, zamandan tasarruf sağlamak isteyenler, online alışverişin çok kolay olduğunu savunanlar bu sınıflandırmalardan bazıları. Hatta, “çoğunluğunun yüksek gelire sahip genç ve bekar erkeklerin oluşturduğu ve İnternet’te en uzun süreli kalan, oyun oynayan, program indiren ve sıklıkla online banka işlemleri, yatırım ve alışveriş yapan grup” şeklinde çok daha detaylı sınıflandırmaların dahi olduğu araştırmalar literatürde mevcuttur.
Ancak son zamanlarda İnternet ve dijital medya kullanıcılarını ölçümlemede lider kuruluşlardan birisi olan Mckinsey ve Media Metrix tarafından, Media Metric U.S. panelini kullanan 50.000 kişi üzerinde yapılan ölçümlemeyle online davranışlar analiz edilmiş ve online kullanıcılarla ilgili olarak temelde altı grup oluşturulmuştur. İşte İnternet’ten alışveriş yapan bu altı grup tüketicilerin profili:
1- Basitleştirenler (aktif kullanıcıların %29’u): Yaşamlarını daha kolaylaştırmak için İnternet’i kullananlar,
2- Sörfçüler (aktif kullanıcıların %8’i): Zamanlarının çoğunu İnternet’te geçirenler ve aralarında satın almada olan çok geniş bir çerçevede İnternet’i kullananlar,
3- Pazarlıkçılar (aktif kullanıcıların %8’si): Online en iyi fiyatı bulmaktan hoşlananlar ve İnternet’i alışveriş ve eğlence kombinasyonu gibi kullananlar,
4- Bağlantıcılar (aktif kullanıcıların %36’sı): İnternet’e yeni girenler, İnternet’i daha çok bağlı ve iletişimde kalmak için kullanırlar ve offline markalara daha bağlı olanlar.
5- Rutinler (aktif kullanıcıları %15’i): İnternet’i düzenli bilgi kaynağı olarak kullananlar ve online alışverişi bir gereklilik olarak görmeyenler.
6- Sporcular (aktif kullanıcıların %4’ü): Rutinler gibi İnternet’i bilgi amaçlı kullanırlar, fakat arama odaklarında spor ve eğlence siteleri ağırlıktadır.
Çalışmalar göstermektedir ki web sitesi ile olan tatmin, tüketicinin davranışının ve tutumlarının bir sonucudur ve daha çok kişilerin özellikleri ve deneyimlerine bağlı olarak şekillenmektedir. Hatta bu ilişki tüketicilerin birçok özelliğinin bir araya gelmesi ile belirlenir. Mesela İnternet teknolojisine aşinalık, kişisel tüketim güdüsü, demografik özellikler, güven ve risk bunlara örnek olarak verilebilir. Gerçekleşen bir işlem sırasında, tüketici güveninin temel belirleyicisi, web sitesinin tasarım ve içerik kalitesi, müşteri hizmetleri çeşitliliği ile ürün veya servis sağlayıcının sunduğu ilgili olma düzeyine bağlıdır. Yeni İnternet girişimcilerine bu hususlara dikkat etmelerini tavsiye ederim.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.