Bilindiği gibi ticaret hayatında İnternet, her şeyden önce kullanıcılarına aradıkları ürüne kolay ulaşım, sınırsız bilgi, karşılaştırma imkanı ve fiyat avantajı sağlamasıyla ünlendi. Mesela eskiden belli bir konuda yazılmış kitapları toplamak için kitapçı kitapçı gezmek zorundayken şimdi tek bir tıkla o konuda yazılmış tüm kitapları anında listeleyebiliyoruz. Bu örnekten yola çıkarak İnternet sayesinde artık fiziksel mekan kısıtlamasının önüne geçilmiştir dahi diyebiliriz. Başka bir örnekle, www.amazon.com web sitesinde 3 milyondan fazla kitap satışa sunulmaktadır. Peki tüm bu kitaplar hali hazırda tek bir depoda mı stoklanır? Tabi ki hayır. Amazon.com gelen siparişlerin tedariği için ilgili yayın evi ile irtibata geçip kargolama sürecini yayın evi ile birlikte gerçekleştirmektedir.
Aslında şunu söyleyebiliriz ki geleneksel satış zincirinde yer alan toptancılar ve perakendecilerin rolü, İnternet ekonomisi ile birlikte azalmış ve üretici direkt olarak tüketiciye ulaşabilme imkanına kavuşmuştur. Aracıların azalması ürün fiyatını da aşağıya çekmektedir. Tüketicinin oldukça karlı olduğu düşünülen bu yeni sistemden aslında üreticiler ve kargo/lojistik firmaları da oldukça olumlu etkilenmektedir. Üreticiler, aracıların ve diğer maliyetlerin azalması ile birlikte hem satış fiyatlarını düşürebilmiş hem de kar marjlarını arttırabilmişlerdir. Fakat bu değişen yapı içerisinde geleneksel aracıların yerini artık yeni nesil online aracılar almaktadır. Yeni nesil online aracılar, şirketten şirkete (b2b) web siteleri, şirketten bireye (b2c) web siteleri olabileceği gibi dropship (stoksuz ticaret) yöntemiyle çalışan e-ticaret siteleri ya da affilate marketing (satış ortaklığı) yapan sitelerdir. İnternet ekonomisi ile birlikte yeni bir iş kolu olarak çalışan bu online aracılar artık hayatımıza resmen girmiş durumdadır.
İnternet ortamında, geleneksel aracılardan farklı olarak, online aracıların sanal alışveriş mağazalarında 7/24 satın alma yapabiliyoruz. Hatta İnternet ortamında ürünlerin fiyat ve özelliklerini listeleyip karşılaştırmalı olarak bize sunan inceleme siteleri dahi bulunmakta. Sadece bu sitelere girerek aynı ürünün farklı sitelerdeki satış ve fiyat koşullarını toplu halde görebiliyoruz. www.cimri.com , www.akakce.com www.ucuzu.com gibi siteler Türkiye’de faaliyet gösteren inceleme sitelerine örnek teşkil ediyor. Bu tarz inceleme siteleri de bir bakıma online aracılık yapıyorlar aslında.
İnternet’in getirdiği avantajları değerlendiren birçok marka artık gözde semtlerde yüksek kira bedelleri ile mağaza açmak yerine, e-ticaret sitelerine gelen ziyaretçilerine teşvik edici indirim ve fırsatlar sunmayı yeğliyor. Böylelikle hem kar marjlarını arttırabilmekte hem de müşterilerine daha uygun fiyatlar sunabilmekteler. Bununla birlikte hayatımızın merkezinde yer etmiş e-ticaret girişimleri, ürün ve hizmetlerini satacak binlerce online aracı ile çalışıyor. Bu model ile yeni nesil aracıların sayısı her geçen gün artış gösteriyor ve hangi web sitesinin üretici hangisinin online aracı olduğunu anlamak ise neredeyse imkansızlaşıyor. Hatta bazı aracılar ürünün gerçek sahibinin satış fiyatının altında fiyatlar ile bile faaliyet gösterebiliyorlar. Bu durum tüketiciler için bir avantaj oluşturduğu gibi İnternet’ten para kazanmak isteyen girişimciler için de düşük sermaye ile kendi işini kurma fırsatları sunuyor.
Gün geçmeden hayatımıza eklenen bir yeniliğin yaşandığı bilgi çağında, online aracılık kavramı da artık hayatımızın bir parçası olmayı başardı diyebiliriz. Bitirmeden şunu eklemeliyim ki gelecekte klasik aracıların yerini tamamen online aracıların alacağını savunan görüşler bulunmakta. Hatta bir adım ilerisinde online aracıların da ortadan kalkacağı ve tüketicinin satın almak istediği ürün ile ilgili tüm özellikleri ( renk, boyut, malzeme vb.) bilgisayardan kendisinin belirleyip direkt üreticiden özel sipariş vereceği dönemlere yaklaştığımızı dillendirenlerin sayısı da yadsınamaz. Ömrümüz yettikçe, her yeni günün bize ne gibi kolaylıklar getireceğini ve dünyamızın cezbeden değişimini birlikte tecrübe edeceğiz.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.