Son dönemlerde adından sıkça bahsettiren e-ticaret konusu, ister yeni olsun ister eski tüm girişimcilerin dikkatini çekmeyi başardı. Herkes bir şekilde online kanallardan ürün veya hizmetlerini satmak istiyor, kimisi buna cesaret edip başlıyor kimisi ise beklemede kalıyor. İnternet’ten satışa başlamak elbette önemli bir adım ancak sadece bir web sitesi açıp ürün fotoğraflarını yerleştirmek yeterli olmuyor, rakiplerin bu denli arttığı çağımızda, çok yoğun ve etkili pazarlama çalışmalarının da yapılması gerekiyor. Peki e-ticaret sitenizden başarılı sonuçlar almak için ne tip pazarlama çalışmaları yapmanız, hangi kanalları ne sıklıkla kullanmanız ve bunun için ne kadar bir bütçe ayırmanız lazım bunları biliyor musunuz?
Yeni bir girişimde bulunacakların ya da mevcut işini İnternet’e de taşıyacakların ilk yapması gereken pek tabi sanal mağazalarını açmak olmalı. Bunun için bir yazılım satın alabilir veya yazdırabilir ya da hepsiburada, gittigidiyor, trenyol gibi pazar yerlerinde mağaza kiralayabilirsiniz. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, sanal mağazanızın rahat gezilebilir ve kullanıcı dostu olması, sade ve güven veren bir tasarıma sahip olması, ziyaretçilerinin kafasında soru işareti bırakmayacak derecede ürün ve satınalma süreçleri hakkında doyurucu içeriğe sahip olmasıdır. Mağazanızda garanti ve iade, kargo ve taşıma, gizilik ve üyelik, ödeme ve teslimat konuları net bir şekilde belirtilmeli ayrıca mesafeli satış sözleşmelerine de yer verilmelidir. Bundan sonrası ise biraz yaratıcılık ve tecrübe gerektiren pazarlama faaliyetlerinden ibarettir.
Mağazanızı açtıktan sonra istediğiniz şey müşterilerin mağazanızı ziyaret etmesi ve ziyaretçilerin satınalma işlemini gerçekleştirmesidir. Bunun için itme ve/veya çekme stratejileri ile reklam ve pazarlama kampanyaları kullanılır. İnternet ortamında uygulayabileceğiniz en etkili pazarlama aktivitelerini sizler için 5 başlıkta topladım:
1- Arama Motoru Pazarlamacılığı (SEM): Bu yöntem ile, ürün veya hizmetlerinizle ilgilenen hedef kitlenizin, Google gibi arama motorlarında ,belirlediğiniz anahtar kelimelerde yapılan aramalarda web sitenizin üst sıralarda listelenmesini ve bu potansiyel müşterilerin reklamınıza tıklayarak web sitenize girmesini sağlarsınız. Doğru bir hedefleme ve doğru anahtar kelimeleri seçmek çok önemlidir. En büyük avantajı; reklamınızın gösterimine değil sadece tıklandığında arama motoruna para ödersiniz. Tıklama başı maliyetler sektöre, ürüne, rekabet durumuna ve kalite puanına bağlı olarak değişiklik gösterir.
2-Arama Motoru Optimizasyonu (SEO): En basit tanımıyla web sitenizin arama motorlarında üst sıralarda listelenmesi için yapılan çalışmaların tümüdür. Bu yöntem ile organik trafik sağlarsınız ve tıklama almak için arama motoruna para ödemek zorunda kalmazsınız.
3-E-Posta ile pazarlama (EMM): Dikkat edilmesi gereken e-postalarınızı doğru zamanlarda, doğru bir tasarımla, doğru bir konu başlığla ve ölçümleyerek mesajınızı açık ve net bir şekilde iletmektir. Eposta adresleri mutlaka opt-in yani kullanıcının rızasıyla alınmış olması elzem değerdedir. Opt-in olmayan e-posta adreslerine milyonlarca toplu e-posta yollamak e-posta pazarlamacılığı değildir.
4- Sosyal Medya Pazarlama (SMM): Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedin, Youtube, Bloglar, Forumlar ve çok daha fazlası sanal mağazanızı tanıtmak ve size hedef kitlenizin ulaşmasını sağlamak için orada bekliyorlar. Doğru kurgulanmış sponsorlu gönderimler ile tahmin edemeyeceğiniz kadar çok müşteriye erişmeniz sosyal medyada oldukça münkün.
5- Display Reklamlar ve Remarketing: Mağazanıza girmiş ve örneğin sepete bir şeyler eklemiş ancak satın almakdan vazgeçmiş bir müşteri adayını tekrar siteye girmesini sağladığınızda, siteye ilk giren kişilere nazaran satın alma işlemi bu kişilerde% 30 daha fazladır. İşte bunu remarketing reklamları ile sağlayabilirsiniz. Google veya Facebook ile bu reklamları kurup, çerez dosyaları vasıtasıyla sepeti terk etmiş adayı başka sitelerde dolaşırken görüntülü rekklamlarınızı gösterip tıklatarak tekrar sitenize çekebilirsiniz.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.