2017 yılı son çeyrek raporlarına göre, Facebook’un sahibi olduğu WhatsApp’ın 1,5 milyar aylık kullanıcıya eriştiği açıklandı. WhatsApp üzerinden günde 60 milyar adet mesaj yazılıyor. Facebook 2014 yılında WhatsApp’ı satın almak için 19 milyar dolar civarında bir para ödemişti. Aynı sene WhatsApp’ın 450 milyon aylık, 315 milyon da günlük kullanıcısı vardı. İstatistiklerde de görüldüğü gibi Facebook’un WhatsApp’ı almak için o dönem ödediği ücret astronomik görülüyor. Ancak günümüze geldiğimizde görüyoruz ki bu aslında akıllıca bir yatırım olmuş. Bu yatırımla Facebook mesajlaşma dünyasının neredeyse tamamını kendi elinde tutuyor: 1,3 milyar Messenger (yine Facebook’un sahip olduğu) ve 1,5 milyar WhatsApp kullanıcısı ile tüm mesajlarımız Facebook sayesinde iletiliyor diyebiliriz.
Son hamleleriyle anlaşılıyor ki Facebook, WhatsApp üzerinden de artık para kazanma niyetinde. Geliştirdiği yeni bir uygulama sayesinde: E-ticaret şirketleri, oteller, havayolu firmaları gibi geniş bir yelpazedeki firmalara bu yeni özelliğini sunan WhatsApp, 1.5 milyar kullanıcısı ile tüketiciler ve işletmeler arasında güçlü bir köprü oluşturacak gibi görünüyor. WhatsApp 1.5 milyarlık bir popülasyona sahip, bu da istediği an dünyadaki insanların beşte birine bildirimler gönderebileceği anlamını taşıyor. Muazzam bir güç değil mi? Öte yandan University of British Columbia’nın yaptığı araştırmaya göre insan beyni genetik yapısı itibariyle bildirim aldığı an içerikle ilgili ciddi merak duygusuna kapılıyor ve en kısa sürede alınan bildirimin içeriğine ulaşarak merakı giderme dürtüsü ortaya çıkıyor bu nedenle bildirimler belki de dünyanın en güçlü reklamcılık aracı bile olabilir çünkü insanların %99'u gelen bildirimleri (WhatsApp) açıyor.
Ülkemizde ve dünyada zaten birçok küçük-büyük işletme kendi şahsi WhatsApp hesaplarını işleri için kullanıyorlar. Bu gelen uygulama ise işleri çok rahatlatacak. “WhatsApp Business” üzerinde işletmeler; işletmelerinin tanıtımı, e-posta adresleri, mağaza adresi ya da web sitesi bağlantısı paylaşabilecekler. Bunun yanısıra işletmeler, sıkça sorulan sorular ve hızlı cevaplar gibi özellikleri kullanarak mesajlaşma trafiğini hafifletip, verimliliği artırabilecekler.
Çok çarpıcıdır ki, 1.5 milyar kullanıcısıyla dünyanın en büyük mobil uygulamalarından birisi olan WhatsApp aslında hala para kazanmıyor. Buna karşın temel işlevi mesajlaşma olsa da WhatsApp’ın aslında çok değerli bir özelliği daha bulunuyor: ‘’Bildirim’’! WhatsApp, bildirimin ne kadar değerli olduğunun farkında ve bunu mesajlaşmanın dışında uçak biletimizi, toplantı saatimizi vb. hatırlatmak için de kullanmak istiyor. Dolayısıyla WhatsApp sadece hayatımızda bir mesajlaşma uygulaması değil aynı zamanda bizim için bir asistan uygulaması halini de alarak daha fazla yer edinmek niyetinde.
WhatsApp yetkilileri, işletmelerden mesaj alan kişilerin telefon numaralarını verirken “WhatsApp aracılığıyla iletişime geçilmesini onaylıyorum” şeklinde bir onay vermiş olmaları gerektiğini belirtiyorlar. İşletmeler için ücretli bu uygulama sayesinde örneğin büyük havayolu şirketleri müşterilerine uçuş hatırlatmalarını WhatsApp üzerinden yapabilecek veya yemek siparişlerinin durumunu yine uygulama üzerinden gönderebilecekler. Böylelikle WhatsApp da atık iyi paralar kazanacak gibi görünüyor. Bilişim dünyasından yeni haberleri yazmaya devam edeceğim. Haftaya görüşmek üzere...
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.