Değerli okurlar, aylardır bu köşede sizlere e-ticaret ve getirdiği fırsatlarla ilgili birçok yazı paylaştım. Ancak yakınlarda elime geçen ve Şule Özmen’e ait “Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu: E-Ticaret” isimli eserin bir bölümünde farklı bir bakış açısıyla maddelediği “e-ticarette efsaneler ve gerçekler” konusu oldukça ilgi çekici ve e-ticarete adım atmak isteyenler için gerçekçi bir bakış açısı sunduğundan bu maddeleri sizler için yorumlamak istedim. İşte sekiz maddede e-ticarette efsaneler ve gerçekler:
1- E-Ticaret Kolay Bir İş Değildir:
90’lı yılların sonundan buyana efsaneleşmiş, bir web sitesi yap, ürünleri koy ve oturduğun yerden para kazan düşüncesi tabi ki gerçeği yansıtmıyor. Bir e-ticaret girişimcisi, belki de fiziki bir mağazaya harcayacağı zamandan daha fazlasını sanal mağazasına harcayabileceğini aklında tutmalıdır.
2- E-Ticaret Ucuz Bir İş Değil:
Şunu da akılda tutmak gerekir ki fiziki bir mağaza açmaya nazaran sanal mağaza açmanın daha ucuz olmasına karşın, e-ticaret projenizde belirlenen hedeflere bağlı olarak bazı durumlarda e-ticaret, geleneksel ticaret için gereken maliyet kadar bir bütçe gerektirebilir.
3- E-Ticareti Herkes Yapamaz:
Tüm girişimlerde olduğu gibi e-ticarette de iyi bir ekibe ihtiyaç vardır. Ancak tek başına e-ticaret yapılacaksa yeterli pazarlama bilgisine, analitik düşünce yetisine ve temel bilgisayar bilgisine sahip olmak gerekir.
4- E-Ticaret Her Koşulda Kazançlı Bir İş Değil:
E-Ticarette kazanmak için uygun bir ürün veya uygun bir sektörde yer almak ya da İnternet projesinin on-line pazarlamaya yatkın olması elzemdir. Uygun olmayan bir ürünle e-ticarete başlamak hüsranla sonuçlanabilir.
5- E-Ticaret Rekabette Her Zaman Fırsat Eşitliği Sağlamıyor:
İnternet’in fırsat eşitliği sağladığı temel nokta: Bilgiye erişimdir. Bunun dışında büyük firmalar bir bakıma KOBİ’lerle rekabette bir adım daha öndedir demek yanlış olmaz. Bu durum sahip oldukları imkanların daha fazla olmasıyla ilgilidir.
6- E-Ticaret Aracıları Tamamen Ortadan Kaldırmıyor:
Klasik aracılar birçok e-ticaret projesinde yerini sanal aracılara bırakıyor. Bazı ürün ve hizmetlerde aracılar tamamen ortadan kalkıyor olsa bile, genel anlamda satışta hala aracılar mevcut.
7- E-Ticaret Kitle Pazarlamasının Sonunu Getirmedi:
Bu başlıkta bir efsane olarak karşımıza çıkmakta. İleride neler olur tam bilememekle birlikte bügün kitle pazarlama hala İnternet’ten pazarlama kadar yaygın.
8- E-Ticaret, Ürün ve Hizmetleri Standartlaştırmadı:
Evet e-ticaret ürün ve hizmetleri standartlaştırmadı. Satın alma kararı için fiyat hala tek faktör değil. Kalite ve dağıtım da çok önemli iki faktör olarak karşımıza çıkıyor.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.