Artık Türkiye’de e-ticaret hemen hemen herkesin aşina olduğu bir kavram haline geldi. Özellikle Pandemi'nin de etkisiyle tün dünyada olduğu gibi ülkemizde hızla gelişen bu sektör girişimcilerin yeni gözdesi olmaya devam ediyor. 2021 yılı ilk altı ayı itibarıyla ülkemizde e-ticaret hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre %75.6'lık artışla 161 milyar TL olarak gerçekleşti. 2021 yılı ilk 6 ayında sipariş adetleri yüzde 94.4 artış ile 850.7 milyon adetten 1 milyar 654 milyon adede yükseldi. Hemen herkes bir şekilde E-Ticaret’in içinde olmak için yarışıyor ancak hayal kırıklığı yaşayanların sayısı azımsanacak derecede değil. Peki neden başarısızlık yaşanıyor?
Aslında e-ticaret ile klasik ticaretin kuralları benzeşmesine karşın bazı hatalar başarısızlığı beraberinde getiriyor. Belli başlıları şu şekilde:
Sadece kendi başına yapmaya çalışmak, sabırsızlık ve erken vazgeçme, en başta gelen etken. Tamamen dış kaynakla yapmaya çalışmak, yetersiz bilgi ise bunu takip ediyor. Pazar talep ve fırsatlarına yavaş tepki vermek, firmalarda üst yöneticilerin katılımının eksikliği, elektronik ticareti tamamen klasik ticaretin yerine düşünmek, e-ticaret, finans ve kaynak planlama arasındaki ilişkiyi yanlış kurmak da önemli etkenlerden bazıları.
Kötü müşteri hizmetleri, satış sonrası hizmet yetersizliği, site güncellemelerinin yetersiz oluşu ve özellikle sitenin mobil uyumunun olmayışı ve/veya arama motorlarında görünmeme ya da doğru anahtar kelimelerde listelenmeme vb ise diğer sebeplerden.
E-ticaretin avantajlarını yaşamak için bir hevesle e-ticarete atılan girişimcilerin e-ticaret girişimlerinin başarısız sonuçlanmasında en sık karşılaşılan problemlerse şu şekilde:
• Zaman içerisinde yenilik göstermeyen bir web tasarımıyla satış yapılmaya çalışılıyorsa ve çevrim içi ödeme/güvenlik sorunları giderilmemiş ise sistem başarısız oluyor.
• Site içeriği kalitesiz ve görünüş açısından güven vermeyecek ölçüde yetersiz veya elektronik ticarete uygun görselliği taşımıyor ise müşteriye çekici gelmiyor.
• Arama motorlarının dışında reklam yapılmıyor ise web sitesi tanınmıyor ve müşteri kitlesini oluşturamıyor.
• Satış koşulları açık ve net bir şekilde belirtilmiyorsa, satıcı kimliği hakkında yeterli bilgi verilmiyorsa müşteriye güven sağlamak zorlaşıyor.
• Satılan hizmet veya malın mevcut alıcılarının İnternet kullanım oranı az ise satışlar düşük seyrediyor.
• Yeterli oranda dijital pazarlama bütçesinin ayrılmaması da sık rastlanan problemlerden. Özellikle yanlış reklam kurguları bütçenin çoğunun çöpe gitmesine neden oluyor.
Yeni başlayanların bir danışman ile çalışması ise başarısızlık riskini azaltmak için en etkili yöntem olarak tavsiye ediliyor.
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.