DÜŞMAN
5 Temmuz 2017, ÇarşambaTweet |
Düşmanın yoksa hiçsin demek ki yaptığın iş fincancı katırlarını ürkütmüyor sarsmıyorsan konuşulmuyorsan eleştirilmiyorsan boşsun düşmanlık edilmiyorsan, siliksin değmezsin çünkü değecek adam değilsindir
Yaradılış da bile asıl sebep bu değil mi iblisin insana düşman olması sonrasında bilinği üzere dünya serüveni yani nefis mücadelesi en büyük düşman ve iblisin ortağı
Hem her türlü kötülüğü hem de ondan sakınmayı bilen nefs insanın içindeki emredici güçtür. Yani bir insana bir eylemi yaptıran, bir kararı verdiren manevi güç nefistir. Allah, Kuran’da nefsin bu iki özelliğini şöyle bildirmiştir.
Nefse ve ona bir düzen içinde biçim verene; sonra ona fücurunu (sınır tanımaz günah ve kötülüğünü) ve ondan sakınmayı ilham edene (andolsun). Onu arındırıp temizleyen gerçekten felah bulmuştur.” (Şems Suresi, 7-9)
Yalnız şunu karıştırmamak lazım düşman olmakla, düşmanın olması farklı ayrıştırmak lazım. Hasetlik beceriksizlik tembellik kıskançlık yapmak düşmanlıktır
“O (Allah), sizi daha topraktan yarattığı zaman ve siz annelerinizin karnında bulunduğunuz sırada bile sizin halinizi en iyi bilendir. Bunun için kendi kendinizi arı duru gösterip tezkiye etmeye kalkmayın. Zira O, kimin daha muttakî olduğunu en iyi bilendir.” (Necm Süresi, 32)
Mevlânâ, “Fîhi Mâfîh” adlı eserinde bu konuya temas ederek der ki: “İnsan kendi kelinden, çıbanından iğrenmez, yaralı elini yemeğe sokar, parmağını yalar, bundan iğrenmez, midesi bulanmaz. Ama başka bir kimsede azıcık bir çıban ve ufacık bir yara görse, o yemeği artık yemez, iğrenir. İnsandaki kötü huylar da kellere ve çıbanlara benzer. Kendinde olduğu zaman, insan ondan iğrenmez, incinmez. Halbuki başka birinde ondan bir parçacık olsa, iğrenir, nefret eder. Şu halde sen ondan ürktüğün gibi, o da senden ürker ve incinirse, onu hoş gör!”
Bu itibarla nefsini tanıyan bir kimseyle dostluk ve arkadaşlık, terakkiye vesile olurken, kendini kusursuz ve ayıpsız gören zâhiri âlimlerle beraberlik, insana pek de bir şey kazandırmaz. Yûnus Emre’nin şu mısraları bu gerçeğin açık bir ifadesidir:
İlim ilim bilmektir
İlim kendin bilmektir
Sen kendini bilmezsen
Ya nice okumaktır