Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), kayıt dışı ekonomiyle mücadele ve kartla ödeme imkanlarının yaygınlaştırılması amacıyla mali belgelerin doğru ve zamanında düzenlenmesini hedefleyen önemli adımlar attı.
Bu kapsamda, Vergi Usul Kanunu’nun 426 ve 435 Sıra No.lu Genel Tebliğleri ile perakende satış yapan veya hizmet sunan işletmelerin, eski nesil ödeme kaydedici cihazlar yerine, POS uygulaması barındıran Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz (YN ÖKC) kullanmaları zorunlu hale getirildi. Bu düzenlemeyle ödeme belgesi (slip) ve mali belgenin (ödeme kaydedici cihaz fişi) tek bir cihaz üzerinden bütünleşik olarak düzenlenmesi sağlanacak.
1 TEMMUZ 2024 TARİHİNE KADAR CİHAZLARIN HURDAYA AYRILMASI KARARLAŞTIRILDI
GİB’in 557 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile eski nesil ödeme kaydedici cihazların, hafızaları dolmamış olsa bile 1 Temmuz 2024 tarihine kadar YN ÖKC ile değiştirilmesi ve eski cihazların hurdaya ayrılması kararlaştırıldı. Ayrıca, bu tarihten itibaren YN ÖKC’ler üzerinden banka kartları ile ödeme kabul edilmesi zorunlu hale getirilirken, banka kartları ile ödeme kabul etmeyen cihazlar kullanıma kapatılacak.
Diğer yandan, 507 Sıra No.lu Tebliğ ile Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi devreye alınarak satış, tahsilat ve elektronik belge uygulamalarının dijital ortamda düzenlenmesi sağlanacak. Bu düzenlemelerle mükelleflerin eski nesil ödeme kaydedici cihazlarını hurdaya ayırması ve seyyar EFT-POS cihazlarını iade etmeleri zorunlu hale gelirken, EFT-POS özellikli YN ÖKC veya Güvenli Mobil Ödeme sistemine ilişkin cihazların temin edilmesi gerektiği bildirildi.
Yeni düzenlemelere uymayan işletmelere, Vergi Usul Kanunu’nun ilgili ceza hükümleri uygulanacak. (ERDAL AYDIN)
ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.