Takip Et
  • 16 Temmuz 2024, Salı 12:06

“Kritik minerallere yatırım yapılmalı”

woman Stonemason carving pillar out of stone in her workshop

Türkiye İhracatçılar Meclisi Sektörler Konseyi Üyesi ve Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı İbrahim Alimoğlu, yüksek girdi maliyetleri ve düşük döviz kuruna rağmen sektörde büyük bir başarıya imza attıklarını belirtti. Alimoğlu, “Kritik minerallere yatırım yapılmalı” dedi.

"Hayatımız Maden" mottosuyla hareket eden Türk madencilik sektörü, 2024 yılının ilk yarısında Türkiye'ye 2 milyar 843 milyon dolar döviz kazandırdı. Ege Maden İhracatçıları Birliği (EMİB), doğal taş ihracatında lider konumunu koruyarak Ocak-Haziran döneminde ihracatını yüzde 20 artırdı ve 623 milyon dolara ulaştı.

Türkiye İhracatçılar Meclisi Sektörler Konseyi Üyesi ve Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı İbrahim Alimoğlu, 2024 yılının ilk yarısında Güney Kore, Çin ve Suudi Arabistan'da düzenlenen fuar ve ticaret heyetlerine katılarak ihracatı artırmak için yoğun çaba harcadıklarını ifade etti. Alimoğlu, 2024 yılı sonu için belirledikleri 1 milyar 250 milyon dolar ihracat hedefine ulaşmak için çalışmalarına hız kesmeden devam edeceklerini vurguladı.

EMİB'nin ihracatında doğal taş sektörü 328 milyon dolarlık payla toplam ihracatın yüzde 53'ünü oluşturdu. İşlenmiş doğal taş ihracatı 261 milyon dolar olurken, blok doğal taş ihracatı 67,5 milyon dolar olarak gerçekleşti. Metalik cevherler ihracatı ise yüzde 55'lik artışla 172 milyon dolardan 268 milyon dolara çıktı.

YEŞİL DÖNÜŞÜM VE KRİTİK MİNERALLER VURGUSU

Alimoğlu, Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı'nın madencilik sektörü için öncelikli gündem maddesi olduğunu belirtti. Yeşil dönüşümün anahtarının kritik mineraller olduğunu vurgulayan Alimoğlu, özellikle elektrik dönüşümü için bakırın önemine dikkat çekti. Uluslararası Enerji Ajansı'na göre, yılda 125-130 milyar dolar düzeyinde yeni bakır madeni yatırımı yapılması gerektiğini ancak yıllık yatırım hacminin 2012’den beri azaldığını ve 2023 yılında 104 milyar dolar düzeyinde kaldığını söyledi.

ÇİN, ABD VE İSPANYA İHRACATTA LİDER

Ege Maden İhracatçıları Birliği, 2024 yılının ilk yarısında 143 ülkeye maden ürünleri ihraç etti. Çin, 154 milyon dolarlık taleple zirvede yer aldı. Çin’e yapılan ihracat, yüzde 167 oranında artış gösterdi. ABD’ye yapılan maden ihracatı yüzde 12 artışla 112 milyon dolara, İspanya’ya yapılan ihracat ise yüzde 23 artışla 50 milyon dolara yükseldi.

Bu başarılar, Türk madencilik sektörünün küresel pazardaki rekabet gücünü artırırken, Türkiye ekonomisine de önemli katkılar sağlamaya devam ediyor. (ERDAL AYDIN)

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir.